„Deep breaths are like little notes for your body.“ A nielen. Za hlbokým dychom je celé množstvo benefitov. Ale poďme od začiatku.

Z Patanjaliho ôsmich častí jogy je pranayama štvrtou. Je to určitý postup či technika dýchania, ktorá náš učí ovládať svoj dych a pracuje priamo s našou životnou energiou, pránou. Jej pravidelné praktizovanie zvyšuje naše povedomie a pripravuje myseľ na meditáciu.

„Pranayamovských“ postupov je niekoľko a každá má svoje špecifické indikácie (a teda aj kontraindikácie, aby sa nezabudlo) a veľa, veľa výhod.

Nadi Shodhana je striedavé nadychovanie a vydychovanie raz pravou a potom ľavou nosnou dierkou (alebo opačne). Je vhodná pre väčšinu z nás, je ľahučká na praktizovanie a pritom jej prínos je obrovský. Nádi sú kanáliky, ktorými prechádza životná energia, shodhana znamená očistu a teda jej praktizovanie očisťuje nádi a napomáha k lepšiemu prúdeniu prány. Celkom stručné a logické, či?

Učenie sa tejto pranayamy môže prebiehať postupne. Najskôr môžete dýchať iba jednou nosnou dierkou (nádych aj výdych tou istou nosnou dierkou), neskôr prejsť ku striedavému dychu a v ďalších stupňoch môžete meniť rytmus dýchania tak, tak, že výdych je raz tak dlhý ako nádych. Existuje veľa „nadishodanovských“ variácií a niektoré pokročilejšie techniky zahŕňajú zádrže dychu a špecifické doby nádychu a výdychu.

Vyššie uvedené pokyny sú určené na to, aby poskytli vhodný úvod, no samozrejme, je vždy najlepšie naučiť sa novú techniku „face to face“, a teda osobne od učiteľa.

Medzi benefity pravidelnej praxe je, že pranayamou sa okysličuje a detoxikuje naše telo, znižuje stres a úzkosť, upokojuje a omladzuje nervový systém, stimulujú sa nervové zakončenia v nosných dierkach. Pranayama pomáha zmierňovať prejavy respiračných alergií, podporuje bdelosť, jasnosť mysle a schopnosťsústrediť sa.

Celkom dosť výhod za pár minút času, že? Dajte nám preto na hodinách vedieť, a my vás „dýchať“ s radosťou naučíme.